LostTears

Direktlänk till inlägg 19 april 2012

Min son har/hade hjärnhinneinflammation

Av Emelie - 19 april 2012 10:41

Tänkte bara berätta lite om Liams vård nu när han fick hjärnhinneinflammation.

Fredag den 13 ringde fsk och sa att Liam krampat. Tänkt först att han var ledsen (har precis börjat fsk) och det var därför dem ringde när jag såg det på displayen. Men han hade krampat och dem hade ringt ambulans och  jag skulle komma så fort jag kunde. Sen behöver jag inte skriva så mycket om mitt lilla sammanbrott och alla tankar som flög i huvudet på mig. Plockades upp av ambulans och vi åkte till sjukhuset med blåljus, Liam var lite borta och reagerade inte på att jag kom in i ambulansen hon i ambulansen förklarade oxå varför vi körde med blåljus men jag var lite "borta" då så jag minns inte ens vad hon sa. . Han fick lite syrgas på vägen till sjukhuset och då blev han aningen mer närvarande och blev nästan lite ledsen när han såg mig, fortfarande lite borta. Har inte ens en aning hur lång tid det tog att åka till sjukuhuset men som en del säger "det var de längsta minutrarna i mitt liv" Kom in på akuten. Liam hade 39.7 i feber, feberkramper?.. trodde dem då men skulle stanna kvar över natten för observation. Han var väldigt borta, trött och slö och jag tyckte han var lite toppig på huvudet blev till att -Sätta nål, stackaren som är så svår stucken tog lååååång tid och det fanns ju inte tid till att emla heller, provtagningar, blod/ryggmärgsprov och in med antibiotika. Blev bättre av medicin o dem hade väl börjat misstänka meningit. Liam åt dåligt/inget i början men mådde senare bättre och bättre och igår fick vi åka hem med diagnosen bakteriell hjärhinneinflammation av meningocoker bakterien, den allvarligare sorten. Får vård hemifrån nu, eller ska börja med det idag och sju dagar framåt. Närmaste familjen fick också ta en antibiotika tablett i förebyggande syfte.  Tur i oturen med feberkrampen? som gjord att vi fick vård så fort! Annars hade vi kanske trott att det var en vanlig förkylning och han hade hunnit bli betydligt dåligare och det hade kunnat gått illa, då sådant som aldrig fanns in mina tankar, att denna sjukdom har 5-15 % dödlighet och risk för bestående men. Så tacksam för den snabba vård Liam fick, förskolans snabba agerande, trevliga ambulanssjukvårdare, bra personal på sjukhuset som var måna om både Liam och mitt välbefinnande och berömde mycket, sjöng för Liam, busade med honom när han mådde bättre och svarade så gott de kunde på frågor. Nu får vi vård hemifrån och hoppas på ett snabbt tillfrisknande utan bestående men.


Xx Ems xX

 
 
Mikaela

Mikaela

22 augusti 2012 15:23

Hej Emelie! Hittade din blogg via Emmas blogg och jag blev så berörd av detta inlägg. Vilken tur att förskolan reagerade så fort och att han klarade sig utan men! Det måste vara fruktansvärt att se sitt barn må så dåligt.

/Mikaela Blomberg

http://Mikaelita.blogg.se

Emelie

3 september 2012 20:57

Hej såg din kommentar först nu, mobil appen säger inte till om kommentarer tydligen. Ja det var tufft, förstod nog aldrig hur allvarligt det var förrän läkarna talade om efteråt hur oroliga de varit för honom när han kom in helt omtöcknad. Men vi hade änglavakt! Är så nöjd med hur Fsk hanterade situationen. Kul att du också hittat hit till min blogg, såg din blogg först tidigare idag via Emmas också :) Xx Ems xX

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 20 september 2012 22:29

Ligger i sängen, aptrött. Vill sova, kan inte sova. Robin ligger nämligen på akuten för att någon small in i hans vad/dåliga knä på fotbollen idag. Väntar på svar från röntgen vad det kan vara samt, om och hur dem ska gå vidare nu. Vill bara att han ...

Av Emelie - 11 september 2012 21:55

Hade en riktigt intressant föreläsning idag om hållbar utveckling! Otroligt viktiga saker som togs upp! Tycker alla borde få en sådan här föreläsning. Framför allt alla som inte lyfter ett finger för miljön, genom att inte källsortera m.m. Förfärades...

Av Emelie - 2 september 2012 19:34

Varit på Skansen idag med älsklingen, Liam, Joan (Robins syster) och hennes son mikael :) kan ju bara tacka och buga då inträdet var gratis för medmera kunder och vi bjöds på fribiljetter till både tåg och viss karusell. Trevligt värre och nu är jag ...

Av Emelie - 21 augusti 2012 13:22

Just nu har vi riktiga lata dagar här hemma, njuter av ledigheten. L ska börja invänjas på förskolan igen nästa vecka så då ska jag vara med. Sedan börjar skolan efter det, och det är två kurser parallellt, bl.a. C- uppsatsen. Idag hade jag ovanligt ...

Av Emelie - 12 augusti 2012 18:32

Provar blogga via App i mobilen :) kan uppdatera lite om Liam som börjar bli så stor ...

Ovido - Quiz & Flashcards