LostTears

Alla inlägg den 11 mars 2011

Av Emelie - 11 mars 2011 10:57

Ja då har man legat sjuk sen i tisdagsnatt. Som tur var har jag sluppit att ha så hög feber, max har den legat på 38,4. Annars är jag snuvig, eländig rossel hosta, fått ont lite på ena sidan i halsen, myror i benen och feber frossa till och från. Fick i alla fall vara frisk 7 ½ månad av min graviditet det är rekord sedan jag och Robin blev tillsammans alltså den längsta frisk period på 3 år. Blev ju hela tiden smittad av John i början, mkt dagis förkylningar i början. Sen smittade han Robin och sen gick det typ runt så mellan oss tre. Läkarna tror att det var drf som mina blodplättar var så låga pga att jag var sjuk så ofta. Juste har typ ingen röst idag heller och det känns lite ansträngande att prata, skönare att vara tyst :P fast hostan är värre nu än tidigare eftersom halsen gör lite ont och känns tjock. Ironiskt nog så är det faktiskt lille John som smittat mig denna gång med. Jag flydde undan influensan som härjade här hemma och så blir jag smittad av john. Fast dem hade mkt sjukt på förskolan sa älsklingen så då är det svårt att undvika att barnen blir sjuka eftersom dem inte har samma medvetenhet att hålla sig undan och hålla för när dem hostar och nyser osv.  Jag tänkte faktiskt att jag skulle dela med mig av mina tips jag använder när jag är sjuk. Spec tips för att få ner febern.


TIPS (mina egna, finns inga garantier att de funkar eller är rätt sätt men dem funkar för mig).

Förkylning beror på virus infektion och eftersom pencilin osv inte funkar då så tänkte jag dela med mig av mina tips vid feber. Om du känner att du håller på att bli sjuk så passa på att duscha och tvätta håret m.m Under feber perioden..

1. Bada inte

2. Måste du duscha så duscha svalt nästan så det känns lite kallt, men det gör det oftast när man är sjuk eftersom jag ofta har frossa då. ABSOLUT NO NO är att skruva värmen till varmt sen kallt sen varmt osv (det är jag expert på) tvätta sig går annars bra men undvik gärna dusch och bad eftersom det är lätt att trilla i värme fällan där man skruvar på varmt vatten.

3. Drick mkt vätska (vatten)

4. Sov inte med så mkt kläder och framför allt inte för tjockt täcke, helst påslakan eller vid väldigt hög feber bara ett lakan.

5. Badda ansiktet med en våt kall urvriden handduk, kan också lägga den på ryggen och bröstkorgen (men det är ofta kaaaalllt men handduken värms ofta upp väldigt fort, skaka ur den och lägg den på nytt eller på något annat ställe) obs lakanet har en förmåga att bli lite fuktigt/våt. Jag brukar sova med handduken i ansiktet, när jag vaknar till skakar jag den och vänder på den.

6. viktigt att ha öppet fönster, vädra ur rummet, sov gärna med öppet fönster, det ska däremot inte vara iskallt i rummet men svalt.

7. Vila mkt, ligg ned, var inte uppe och spring så mkt. Även om orken finns så är det bättre att vila.

8. Febernedsättande, feber är inte "farlig" (om inte för hög). Febern hjälper kroppen att ta död på viruset som inte gillar värme så jag tar inte febernedsättande i onödan, jag har en egen linje vid 39. Går febern över 39 så tar jag febernedsättande, men oftast väntar jag in kvällen innan jag tar så febern inte stiger under natten för att jag tagit tabletten för tidigt.


Det var nog alla tips jag hade. Som sagt finns inga garantier och jag vet inte om det är det "rätta sättet" men det är vad jag använt mig av och lärt mig av mina misstag som bad osv det har bara gett febern tillbaka. Om någon annan har ett tips ni brukar använda er av så kommentera gärna, är öppen för nya tips. Xx Ems xX

Ovido - Quiz & Flashcards